برای شروع چه پیانویی بخریم ؟

همیشه  خرید ساز مناسب برای افراد تازه کار یکی از چالش های مهم محسوب می شود. در ابتدا لازم است تجهیزی تهیه شود که قابلیت های مناسبی برای نواختن داشته و انگیزه نوازنده را حفظ کند. همچنین نیازی به صرف هزینه اضافه برای برخی ویژگی های غیر ضروری نیز نیست.

به صورت کلی ساز های مختلفی در دسته بندی پیانو قرار می گیرد و تعیین هدف قبل از خرید این ساز و شروع یادگیری امری حیاتی خواهد بود. مهمترین توصیه نوازندگان با سابقه به افراد تازه کار، عدم پرداخت هزینه سنگین برای خرید اولین ساز است. اگر مبتدی هستید، مشخص نیست که به نوازندگی آن با علاقه ادامه دهید یا خیر و اگر پس از مدت کوتاهی تصمیم شما تغییر کرد، با یک ساز سنگین و گران قیمت در گوشه منزل مواجه خواهید بود! در نتیجه پیشنهاد آن ها، خرید پیانو کلاسیک دست دوم و سالم ( کوک بودن و عملکرد مناسب تمامی اجزای داخلی) و یا استفاده از پیانو دیجیتال با ۸۸ کلید وزن دار است.

 

پیانو کلاسیک و دیجیتال چه تفاوتی دارند؟

بصورت کلی، فاکتور های مختلفی را می توان برای مقایسه این دو مدل در نظر گرفت:

صدا

یکی از مهمترین ویژگی های هر ساز صدای تولید شده از آن است. در پیانو آکوستیک ، ایجاد صدا توسط مکانیزم حرکتی صورت می پذیرد که نتیجه آن تولید صدای گرم و واقعی است. این در حالی است که در پیانو دیجیتال این فرآیند بصورت الکترونیکی انجام می شود. البته با پیشرفت تکنولوژی، امکانات الکترونیکی زیادی به این تجهیزات برای بهبود صدای خروجی اضافه شده است.

تعمیر و نگهداری

کوک کردن: پیانو کلاسیک در سال نیاز به ۱ الی ۲ بار کوک شدن دارد که معمولا بایستی توسط فرد با تجربه انجام شود و نیازمند صرف هزینه است. قبلا در این پست در مورد نحوه تعویض سیم و کوک کردن پیانو توضیح داده شده است.

آسیب پذیری در برابر تغییرات رطوبت و دما: اجزا پیانو کلاسیک از چوب ساخته شده و در صورت نگهداری در شرایط نامناسب، به آن ها آسیب وارد می شود. (شرایط بهینه برای نگهداری آن رطوبت بین ۴۵ تا ۷۰ درصد و دمای ثابت در حدود ۲۰ درجه سانتی گراد است)

عملکرد چند گانه و کاربرد

اگرچه ممکن است به عقیده برخی، صدای پیانو دیجیتال کیفیتی برابر با پیانو کلاسیک نداشته باشد، اما ویژگی های زیر می تواند جزو برتری های اساسی آن به شمار آید:

صدای ساز های دیگر: پیانو دیجیتال قابلیت تولید صدای سازهای دیگر را در خود دارد و حتی می توان ریتم و ضرب های مختلف را در آن پیاده سازی کرد.

ضبط کردن: خروجی صدا در پیانو دیجیتال به شما این امکان را می دهد تا ساز را به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید. بسیاری از افراد با استفاده از نرم افزار های میکس صدا می توانند از این ویژگی استفاده های مفیدی داشته باشند.

کنترل میزان صدا

پیانو دیجیتال دارای پیچ تنظیم صدا و خروجی هدفون است که برای شما امکان نواختن ساز بدون ایجاد سروصدا در هر مکانی را فراهم می سازد.

قابلیت حمل

پیانو دیجیتال در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید می شود که بر خلاف همتای کلاسیک خود، می توان آن را به راحتی با خود حمل کرد 

قیمت

بصورت کلی پیانو کلاسیک قیمت بیشتری نسبت به دیجیتال دارد. مدل های سطح پایین تا متوسط پیانو کلاسیک در بازه قیمت ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هستند، در حالی که برای پیانو دیجیتال این عدد بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار خواهد بود.

پدال ها

پیانو کلاسیک به همراه ۳ پدال soft، sostenuto، sustain ساخته می شود اما برخی پیانو های دیجیتال بدون پدال هستند و یا تنها پدال sustain را دارند و برخی به هر ۳ پدال مجهز شده است. موارد بالا را می توان بصورت خلاصه در جدول زیر مقایسه کرد:

 

پیانو کلاسیک

پیانو دیجیتال

کیفیت صدای تولید شده صدای گرم تر و واقعی تر

صدای دیجبتال

 

کوک کردن ساز ۱ الی ۲ نوبت در سال

نیاز ندارد

 

نگهداری نگهداری در شرایط دمایی و رطوبت ثابت

بدون نیاز به شرایط خاص

 

هزینه گران قیمت

ارزان قیمت

 

حساسیت به شدت لمس حساس به شدت نیرو با مکانیزم های مکانیکی

برخی مدل ها فاقد این ویژگی، و برخی دارای این قابلیت هستند

 

پدال ساخته شده با ۳ پدال تمامی مدل ها پدال ندارند
قابلیت حمل سنگین، نیازمند همکاری ۲،۳ نفر برای انتقال سبک و قابل حمل توسط ۱ نفر
فضای مورد نیاز نیاز به فضای بزرگ و تقریبا دائمی

عدم نیاز به فضای بزرگ

 

منبع برق نیاز ندارد

نیاز دارد

 

سایر ویژگی ها امکان تولید صدای ساز های دیگر

 

خروجی ضبط صدا

کنترل حجم صدا

 

در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید، بهتر است حتما به سراغ پیانو رولند بروید:

  • قرار دادن پیانو در نزدیکی رادیاتور یا حرارت در منزل (اجزای پیانو نسبت به حرارت حساس بوده و در صورن گرم شدن و خشک شدن چوب آن، اجزای داخلی ترک بر خواهد برداشت.
  • یک نمونه bridge ترک برداشته
  • قرار دادن آن در طبقه بالاتر (جایجایی پیانو کلاسیک سخت و هزینه بردار است و ممکن است آسیب جدی به آن وارد شود)
  • نواختن ساز در هر زمان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران
  • رهایی از هزینه های کوک کردن ساز و تعمیر و نگهداری آن
  • جلوگیری از پرداخت هزینه سنگین

در ادامه به بررسی ویژگی های آن پرداخته ایم.

 

 

امکانات و ویژگی های پیانوی دیجیتال چیست؟

پیانو های دیجیتال به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند: پیانو Console برای استفاده در منزل و پیانو Stage برای نوازنده هایی که به ساز قابل حمل نیاز دارند. تفاوت اصلی آن ها در طراحی خارجی بوده و بسیاری از تجهیزات داخلی، مشابه است. بسیاری از پیانو های دیچیتال دارای سیستم فراگیر یادگیری هستند که گزینه بسیار مناسبی برای افراد تازه کار است.

ویژگی های مختلفی برای این دسته از ساز ها وجود دارد که لازم است قبل از خرید با برخی از موارد اولیه آشنایی پیدا کرد.

تعداد کلید ها: در این دسته بندی، سازهایی با تعداد ۶۱ تا ۸۸ کلید را می توان یافت. پیانو های کلاسیک همگی دارای ۸۸ کلید هستند و در هنگام انتخاب ساز، این مورد را با توجه به فضای موجود و سبک موسیقی بایستی درنظر داشت.

Action ساز: عوامل مختلفی در میزان حساسیت واکنش ساز تاثیر گذار است که از این قبیل می توان به وزن دار بودن و اکشن زخمه (hammer) اشاره کرد. مدل های وزنه دار و نیمه وزن دار واکنشی مشابه با پیانو های کلاسیک دارند. Hammer action، این واکنش را با استفاده از زخمه های مکانیکی واقعی بهبود می بخشد. اکشن تولید کننده صدای دیجیتال، بیشتر شبیه به عضوی است که هیچ مقاومتی در آن وجود نداشته و کلید ها می تواند به سرعت نواخته شود. اگر با حسی که پیانو القا می کند آشنایی داشته باشید، حتما ساز وزن دار و نیمه وزن دار را انتخاب خواهید کرد.

میزان حساسیت لمس یا سرعت: قابلیت ساز در تشخیص سرعت یا میزان نیروی وارد شده بر کلید و ایجاد صدای متناسب با آن.

Polyphony (چند آوایی): تعداد صداهای قابل تولید بصورت همزمان توسط پیانو. ساز های دارای قابلیت بالای پلی فونیک و صداهای کافی، می توانند ارکسترای کاملی را به نمایش بگذارند.

قابلیت MIDI: ویژگی MIDI ( واسط دیجیتال ادوات موسیقی) یک پروتکل ارتباطی است که در دهه ۱۹۸۰ برای ساز های الکترونیک و کامپیوتر ساخته شد. پیغام های MIDI هیچ صدایی را در بر نمی گیرد، بلکه به عنوان سرنخی برای فرمان به سخت افزار یا نرم افزار برای تعیین نت و میزان سرعت آن در نواختن عمل می کند. بسیاری از پیانو های دیجیتال دارای درگاه USB یا MIDI برای برقراری ارتباط راحت تر هستند.

Sequencer: یک سخت افزار یا نرم افزار که فعالیت MIDI را ضبط کرده و با ترتیب برنامه ریزی شده توسط کاربر آن را پخش می کند. این ویژگی را به عنوان پیانو نوازنده قرن ۲۱ در نظر بگیرید.

Sampler: ابزاری که صدای دیجیتال را ضبط کرده و امکان ترکیب و پخش شدن آن در حالت های مختلف را فراهم می سازد. اگر قصد ترکیب موسیقی خود با صداهای خارجی را دارید، مسلما به سازی با این ویژگی نیاز پیدا خواهید کرد.

Input/output: بخش ورودی و خروجی پیانو از قابلیت های قابل توجه قبل از خرید این ساز است. داشتن خروجی صدا جهت اتصال به آمپلی فایر خارجی، میکسر، و بلندگو برای اجرا زنده ضروری است.

Storage: به بسیاری از پیانو های دیجیتال می توان دستگاه ذخیره ساز خارجی متصل کرد.

        

برند Roland

شرکت Roland در سال ۱۹۷۲ توسط Ikutaro Kakehashi در اوساکا ژاپن تاسیس و کارخانه های این شرکت در کشور ژاپن و آمریکا واقع شده است. این مجموعه موفق به تولید سازهای مختلف شده که برخی از آن ها تاثیر مهمی بر موسیقی پاپ گذاشته است که از جمله این موارد می توان به Juno-106 Synthesizer، TB-303 Bass synthesizer، TR-808 و TR-909 drum machines اشاره کرد. به نقل از نشریه Fact در سال ۲۰۱۶، برند Roland بیشتر از هر شرکت دیگری در شکل گیری موسیقی الکترونیک نقش داشته است.

ساخت پیانو الکترونیک از سال های اولیه تاسیس این شرکت مدنظر قرار داشته است. در آن دوره بسیاری از تکنولوژی های مورد نیاز در دسترس نبود، در نتیجه بایستی اختراع می شدند. موارد اولیه منجر به ساخت اولین پیانو الکترونیک combo، اولین کیبورد حساس به شدت لمس در دنیا، و حتی همکاری در توسعه فناوری MIDI، زبانی برای برقراری ارتباط ساز های موسیقی با یکدیگر، شد. ساخت پیانو های دیجیتال در این شرکت از سال ۱۹۷۴ آغاز و همواره مدل های جدیدتر با دستیابی به پیشرفت های جدید روانه بازار شده است.

پیانو های الکتریکی سری FP، قابل حمل بوده و برای کاربردهای مختلف از جمله اجرای زنده بر روی stage و حتی جمع های خانوادگی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این ساز با دارا بودن ویژگی های زیر، تاکنون تبدیل به انتخاب اول بیش از ۱۵۰,۰۰۰ نوازنده شده است:

 

صدا و احساس فوق العاده که رضایت نوازندگان حرفه ایی را جذب می کند

در این مدل با استفاده از سیستم موتور پیشرفته SuperNATURAL به همراه کیبورد توسعه یافته، عملکرد فوق العاده ایی حاصل شده که آن را از سایر رقیبان خود در این رده متمایر می نماید.

مزایای دیجیتال قدرتمند برای یادگیری، خلاقیت، و لذت بردن

 

این ساز با استفاده از موتور دیجیتال استفاده شده در آن، خلاقیت و سرگرمی زیادی به ارمغان می آورد. ایجاد صداهای غیر پیانویی مانند ساز بادی، ساز زهی، چنگ و آوا به همراه الگوهای مختلف ضرب drum به شما اجازه می دهد از سایر سبک های موسیقی نیز لذت ببرید. تکنولوژی Bluetooth و USB امکان ارتباط ساز با سایر دستگاه ها به بهترین نحو را میسر می سازد.

همچنین ویژگی Twin piano :

  • قابلیت حمل و نقل بسیار راحت 
  • دارای ۸۸ کلید
  • حساسیت به لمس ۵ گانه
  • حالت های مختلف کیبورد از جمله: کامل، دو گانه (با قابلیت تنظیم حجم صدا)، جداگانه، پیانو دو قلو
  • پدال damper و پدال اختیاری شامل:Damper، Soft، Sostenuto

و …

  • Hits: 1057
  • بسته های خودآموز موسیقی

    بسته های خودآموز موسیقی

  • کلاس آنلاین موسیقی

  • اپلیکیشن آموزش موسیقی سدا

  • آموزش مجازی موسیقی

  • مدرسان سدا

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای مرکز موسیقی سدا محفوظ می باشد.

    طراحی وب سایت و پشتیبانی وب سایت توسط گروه مهندسین مشاور AIO