ریتم شافل(The shuffle rhythm) چیست ؟

معنای واقعی کلمه شافل معلوم نیست. اما این عبارت برای ریتمی بکار می رود که در آن هر ضرب به دو قسمت تقسیم شده باشد که از این دو، قسمت اول بلندتر و سنگین تر و قسمت دوم کوتاهتر و سبک می باشد.می توانید برای اجرای بهتر ریتم شافل از تکنیکهای خفه کردن صدا بهره بگیرید. این ریتم بن مایه بسیاری از قطعات بلوز است.

اولین هنرمندی که از ریتم شافل استفاده نمود جانی تمپل در سال 1935 بود. همچنین می توان از رابرت جانسون یاد کرد که بسیاری از آثارش ریتم شافل داشتند مانند ترانه های : Sweet home chicago و You've got a good friend. براستی هر کس که به گیتار بلوز علاقه مند است باید رابرت جانسون را بشناسد...

یک شافل شاخص بصورت یک قطعه آکورد روی دو سیم باس نواخته میشود. در آکورد می(E) بین دومین و چهارمین فرت روی سیم پنجم حرکت می کنیم و در آکورد لا(A) بین دومین و چهارمین فرت روی سیم چهارم جابجا میشویم.

بهترین راه برای انگشت گذاری این شافل این است که یک باره کوچک روی  دو سیم در فرت دوم بوسیله انگشت اول بگیرید و فرت چهارم را بوسیله انگشت سوم. کاری که در این نوع انگشت گذاری می کنیم این است که از E به E6 و از A به A6 جابجا می شویم.

حالا اگر با چهارمین انگشت فرت پنجم را بگیریم، آکورد هفتم بدست می آوریم. این مطلب به شکل خلاصه در شکل زیر نمایش داده شده است:

برای گرفتن شافل لا(A) دو را وجود دارد:

می توان آنرا همانند شافل می (E) اما روی سیمهای چهارو و پنجم گرفت. در این حالت دقت داشته باشید که به سیم ششم ضربه نزنید. ممکن است کمی زمان ببرد تا کنترل کافی برای اجرای درست یک شافل خوب بدون ضربه زدن به سیم ششم را بدست آورید.

حالت دوم اجرای شافل لا(A) ، اجرا در پوزیسیون پنجم می باشد. اولین انگشت روی سیم ششم در پنجمین فرت و دومین انگشت روی سیم پنجم در فرت هفتم قرار می گیرد. سپس می توانید از سومین انگشت روی سیم پنجم در فرت نهم و چهارمین انگشت روی فرت دهم استفاده کنید.

از آنجایی که این کشش شدید انگشتان می باشد، برای اجرای صحیح آن نیاز به زمان و تمرین بیشتری دارید. از آنجایی که در این شکل انگشت گذاری هیچ سیم آزادی وجود ندارد، آنرا به یک پوزیسیون متحرک تبدیل می کند که بسیار کار ساز است. این شیوه انگشت گذاری را می توان روی تمام دسته بالا و پایین برده و آکوردهای مختلف را اجرا نمود.

 

  • از انگشت چهارم استفاده کنید:

بسیاری از نوازندگان گیتار، انگشت چهارم ضعیفی دارند و از آن استفاده نمی کنند و بسیاری از آنها که نوازندگان مشهوری نیز هستند پیشنهاد می کنند که از آن استفاده نکنید. اما اگر شما یک انگشت از دست چپتان را بکار نگیرید، توانایی و محدوده نوازندگی خود را کاهش می دهید. این یکی از مشکلات تمرین است. انگشت چهارم هیچگاه از انگشتان دیگر قوی تر نخواهد بود اما با تمرین بیشتر این انگشت می تواند کارهای زیادی انجام دهد.

 

  • آیا انگشتانتان خیلی برای کشش کوتاه هستند؟ از کاپو استفاده کنید.

اجرای شافل نیازمند کشش و نرمی انگشتان است که برای برخی از نوازندگان مشکل ساز بوده و ممکن است این احساس را به برخی بدهد که انگشتان کوتاهی دارند. این یکی دیگر از مشکلات تمرین است. شما نهایتا قادر خواهید بود که انگشتانتان را بیشتر کشش دهید.

اما یک راه خوب برای تمرین این کشش این است که از یک کاپو در فرتهای دوم، سوم یا هر فرت دیگری که لازم باشد استفاده کنید. هر چه از بالا دسته دور شوید فاصله بین فرتها کوچکتر میشود. بنابراین کشش از فرت دوم به پنجم بسیار سخت تر از کشش فرت هفتم به دهم می باشد. کاپو را در طول دسته جابجا کنید تا زمانیکه بتوانید انگشتانتان را بدون کمک کاپو به اندازه دلخواه کشش دهید.

 

شافل هوچی کوچی در گام می:

معلم موسیقی , تدریس موسیقی در سدا, آموزش موسیقی, موسیقی سنتی