<a href="http://www.webgozar.com/counter/stats.aspx?code=2562139" target="_blank">آمار</a>
مرکز موسیقی سدا
راهنماورود/عضویت | اشتراک| کلاس های آنلاین|بسته های آموزشی|مدرساندوره های من|حساب کاربری 

برای دریافت بسته های آموزشی پس از تکمیل خرید نام و نام خانوادگی ، نام بسته و نشانی دقیقتان را به شماره 09357925820 پیامک یا این فرم را تکمیل کنید.

صفحه دوره ها درس قبلی تازه کردن صفحه درس بعدی
واحد 1/1, درس 5/14
 
بلوز مینور و بازگشت در بلوز
بلوز مینور و بازگشت در بلوز

 

 

 

 

شما می توانید تمام آکوردهای ماژور در یک توالی 12 میزانی بلوز را با آکوردهای مینور مترادف(هم خانواده)آن جایگزین نمایید. در اینصورت شما یک بلوز مینور خواهید داشت. در گام لا مینور ، توالی 12 میزانی بلوز به شکل زیر خواهد بود ...

 

 

 

اگر آکورد Em7 را به آکوردهای مینور اضافه کنیم، نمی توان آنرا به عنوان آکورد بازگشت(turnaround) در نظر گرفت زیرا این آکورد احساس بازگشت را ایجاد نمی کند.

اگر یک توالی مشابه دیگر به عنوان توالی نوع دوم بنویسیم، مانند شکل زیر خواهد بود:

 

بازگشت در بلوز(Turnaround):

بازگشت شما را از انتهای یک جمله (شعر) به ابتدای جمله بعدی پیوند می دهد که بطور معمول روی یک کورد پنجم7 (v7) پایان یافته و شما را بوسیله یک کورد یکم (I) در ابتدای جمله بعدی قرار می دهد. قبل از ادامه بحث بازگشت باید یاد آوری نماییم که بازگشت در بلوز شامل دو قسمت می شود : اولین قسمت از اولین ضرب میزان 11 به اولین ضرب میزان 12 می باشد. ما از یک آکورد اول (I) شروع کرده، مقداری ملودی یا تزیینات هارمونیک می نوازیم و سپس به آکورد اول باز می گردیم. از آنجا قسمت دوم شروع میشود با آکورد پنجم7 (v7).

در اینجا با توالی چند آکورد که می تواند مبنایی برای بسیاری از قطعات بازگشت باشد شروع می کنیم:

از گام می ماژور آغاز می کنیم. آکوردهایی که بصورت سنتی در گام می ماژور استفاده خواهیم کرد، سه آکورد دیمینیش (diminish) هستند شامل: F#dim ،G dim، G#dim.

ممکن است سوال کنید که چرا آنها را دیمینیش نامیدیم و به آنها این نتهای ریشه عجیب را دادیم. آیا G#dim همان E7 در فرم D7 نیست که تنها دو فرت بالا آمده است؟ پاسخ هم آری و هم نه می باشد. اگر نت ریشه را از E7 حذف کنیم، آکورد G#dim را خواهیم  داشت. اما غالبا این تابعی از E7 بوده و به عنوان E7 شناخته میشود. حال ،توالی مشابهی از آکوردها مانند آکوردهای هفتم با ریشه را بنوازید و به دقت گوش کنید. آکوردها D7 ، D#7 ، E7 خواهند بود.

بنظر می آید که آنها بهتر از آکوردهای دیمینیش صدا می دهند. به این معنا که آنها را به عنوان تابع آکوردهای 7 در این مفهوم نمی خواهیم. اگر آنها را مانند آکوردهای 7 بسازیم ، Dim7 در این حالت بهترین خواهد بود. به این ترتیب آکوردها عبارتند از: D#dim7 ، E dim7 ، E#dim7.

 

در اینحا درست و غلطی وجود ندارد. گوشهای شما تصمیم می گیرند که چه چیزی را دوست داشته باشید. اما به دقت به تفاوت ظریف بین سه توالی گوش کنید:

 

E - E7 - D#7 - D7 - E

E - G#dim - G dim - F#dim - E

E - E#dim7 - E dim7  - D# dim7 - E

 

 

 

 

خرید سریع بسته های خودآموز یادگیری موسیقی مرکز موسیقی سدا

قیمت : 60 هزار تومان 

شامل : کتاب آموزشی، سی دی صوتی ، ویدئوهای آموزشی

خرید اینترنتی و یا با موبایل

 

 

خرید توسط کارت به کارت

شماره کارت : 6221061070027521

 ثبت رسید پرداخت و اعلام آدرس

  به کانال تلگرام سدا بپیوندید و نکات آموزشی را روزانه را بر روی موبایل دریافت و یا سدا را در سایر شبکه ها دنبال کنید.

کانال ویدئوئی سدا در یوتیوبپیج سدا در اینستاگرامکانال ویدئوئی سدا در آپاراتپیج سدا در فیسبوکانجمن سدا در گوگل پلاسمرکز موسیقی سدا در توئیتر

با مرکز موسیقی سدا در ارتباط باشید

  • پست الکترونیکی : Info{@}sadda.ir
  • موبايل مشاور آموزش : 09357925820
  • فکس : 02189781891
  • دفتر سایت تهران: فلکه دوم تهرانپارس، خیابان 174 شرقی، شماره 47، واحد 2

  • دفتر پخش اصفهان: خیابان رزمندگان، بعد از میدان ماه فرخی، شماره 56

موسیقی را با مدرسان ما در هر کجا بیاموزید

از اخبار آموزشي جا نمانيد