<a href="http://www.webgozar.com/counter/stats.aspx?code=2562139" target="_blank">آمار</a>
مرکز موسیقی سدا
صفحه دوره ها درس قبلی تازه کردن صفحه درس بعدی
واحد 1/1, درس 8/28
 
فواصل در موسیقی ایرانی
فواصل در موسیقی ایرانی

-نت شاهد: نتی است که در اجرای گوشه ای خاص از یک دستگاه  یا آواز روی آن نت بیشترین تاکید می شود و نقش محوری ایفا می کند.

-نت متغیر: نتی است که در اجرای گوشه ای خاص از یک دستگاه  یا آواز بطور موقت تغییر می نماید و تا حدود یک ربع پرده یا نیم پرده بم تر یا زیرتر می شود.

-نت ایست: نتی است که فرود نهایی اجرای یک گوشه و یا یک مقام بر روی آن انجام می شود.

-علائم عرضی: علاوه بر علائم گام شناسی موسیقی کلاسیک، دو علامت نیز خاص موسیقی ایرانی توسط کلنل علینقی وزیری ابداع و به مجموعه علامات تغییر دهنده افزوده شد.

 

  • دیز(صدای نت را نیم پرده زیرتر می کند)
  • سری(صدای نت را ربع پرده زیرتر می کند)
  • بکار(صدای نت را به حالت اصلی و طبیعی بر می گرداند)
  • کرن(صدای نت را ربع پرده بم تر می کند)
  • بمل(صدای نت را نیم پرده بم تر می کند)
علائم سری و کرن ابداع کلنل علینقی وزیری می باشد و از نظر حساب ابجد سری، کرن و علی نقی با هم برابر و معادل عدد 270 می باشد.
 
فواصل در موسیقی ایرانی
 

دستگاه شور

غالب آوازهایی که خواننده آموزش ندیده ایرانی می‌خواند و بیشتر آوازهای محلی از مناطق مختلف ایران در یکی از مایه‌های این دستگاه و یا گوشه‌ها و دستگاه‌های مشتق شده‌از آن می‌گنجد، از این رو این دستگاه را مادر موسیقی ایرانی هم خوانده‌اند.

به لحاظ حسی طبق تعریف استادمجید کیانی دستگاه شور آغاز شب است و آوازهای آن ادامه‏ی راه و این آغاز هستی و آفرینش است. تلاش است، جستجو است و طلب. (مقام طلب در هفت وادی عشق)

در میان دستگاه‌های ایرانی شور از همه گسترده‌تر است. زیرا هر یک از دستگاه‌ها، دارای یک عده آوازها و الحان فرعی‌ست ولی شور غیر از آوازهای فرعی دارای ملحقاتی‌است که هر یک به تنهایی استقلال دارد. آوازهای مستقلی که جزء شور محسوب می‌شود و هر یک استقلال دارد از این قرار است: ابوعطا، بیات ترک(بیات کرد) افشاری و دشتی.

آواز بیات ترک در پرده‌های شور نواخته می‌شود و جزو ملحقات آن طبقه بندی می‌شود، ولی چون از نظر شنوایی حسی شبیه دستگاه ماهور ایجاد می‌کند، برخی قایل به طبقه بندی آن تحت دستگاه ماهور هستند.

در مکتب آوازی اصفهان، آواز بیات ترک در مشتقات دستگاه ماهور به حساب می‌آید اما در مکتب تهران، مایه بیات ترک را جزء دستگاه شور به حساب می‌آورند.

گام

گام دستگاه شور به این صورت است : سه ربع پرده، سه ربع پرده، پرده، پرده، نیم پرده، پرده، پرده. اما بعضی نت‌ها در این دستگاه کوک متغیر دارند. به طور مثال در شور سل که پرده بندی به این صورت است: سل، لا کرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا، سل، از می کرن و ر کرن هم استفاده می شود.

گوشه‌های ردیفی این دستگاه عبارت‌اند از:

  1. درآمد اول
  2. درآمد دوم
  3. درآمد سوم: کرشمه
  4. درآمد چهارم: گوشهٔ رهاب
  5. درآمد پنجم: اوج
  6. درآمد ششم: ملانازی
  7. نغمهٔ اول
  8. نغمهٔ دوم
  9. رهاوی
  10. زیرکش سلمک
  11. ملانازی
  12. سلمک
  13. گلریز
  14. مجلس‌افروز
  15. عزال
  16. صفا
  17. بزرگ
  18. کوچک
  19. دوبیتی
  20. خارا
  21. قجر، فرود
  22. حزین
  23. شور پایین دسته
  24. گوشهٔ رهاب
  25. چهار گوشه
  26. نشیب و فراز
  27. مقدمهٔ گریلی
  28. رضوی، حزین، فرود
  29. شهناز
  30. قرجه
  31. شهناز کت (عاشق‌کش)
  32. رنگ اصول
  33. گریلی
  34. رنگ شهرآشوب

بسته های خودآموز یادگیری موسیقی مرکز موسیقی سدا

 

کلیه ویدئوهای دوره + کتاب آموزشی + نت تمرین ها و قطعات + آموزش تئوری موسیقی + پست پیشتاز

  مشاهده کلیه بسته های آموزشی خودآموز موسیقی مرکز موسیقی سدا 

 

  به کانال تلگرام سدا بپیوندید و نکات آموزشی را روزانه را بر روی موبایل دریافت و یا سدا را در سایر شبکه ها دنبال کنید.

کانال ویدئوئی سدا در یوتیوبپیج سدا در اینستاگرامکانال ویدئوئی سدا در آپاراتپیج سدا در فیسبوکانجمن سدا در گوگل پلاسمرکز موسیقی سدا در توئیتر

با مرکز موسیقی سدا در ارتباط باشید

  • پست الکترونیکی : Info{@}sadda.ir
  • موبايل مشاور آموزش : 09134066169 
    تلگرام : 09199160388
  • فکس : 02189781891
  • دفتر سایت تهران: فلکه دوم تهرانپارس، خیابان 174 شرقی، شماره 47، واحد 2

  • دفتر پخش اصفهان: خیابان رزمندگان، بعد از میدان ماه فرخی، شماره 56

موسیقی را با مدرسان ما در هر کجا بیاموزید

از اخبار آموزشي جا نمانيد